ZUPA NA ŻÓŁTKACH

Kocham jaja :)

Jak śniadanie to jajko od razu pojawiają się w głowie jaja  i dobrze bo to ich żółta część  to prawdziwa kopalnia witamin !

Zawarte w żółtkach kwasy omega-3 oraz lecytyna działają przeciwzapalnie i przeciwzakrzepowo. Zapobiegają odkładaniu się płytki miażdżycowej (a to ona wywołuje sklerozę).  Lecytynie pomaga w tym luteina – barwnik usprawniający pracę mózgu, poprawiający koncentrację i pamięć. Luteina zapobiega też uszkodzeniu siatkówki oka (działa tak jak filtr przeciwsłoneczny) i ma silne właściwości przeciwutleniające. Dzięki temu spowalnia proces starzenia i chroni przed nowotworami. Podobne zadania pełnią zawarte w żółtku witaminy A i E. Co ważne, są one doskonale przyswajane przez organizm, bo rozpuszczają się w otaczających je tłuszczach.

 

Warto jednak wiedzieć, że żółtka obfitują też we wzmacniającą kości i skórę witaminę D oraz witaminy z grupy B (konieczne do prawidłowej przemiany materii i funkcjonowania układu nerwowego). Kompozycję tę dopełniają sole mineralne, m.in. żelaza. Dlatego żółtka polecane są osobom z anemią.

 

Dodatkowo jesienią potrzebujemy odżywienia i ogrzania przed zimą – także idealnie się wpisuje żółteczko .

 

Dodatkowo uwzględniając zimno na zewnątrz powinnismy wprowadzić do menu:

- zboża i  kasze: lekko podprażona kasza jaglana, okragły ryż, słodki ryż, owies, quinoa, kukurydza (uwaga na GMO)

- warzywa: por, marchewka, dynia, brukselka

- mięsa: jagnięcina, wołowina (niewskazane dla wegetarian)

ZUPA JAJECZNA

Można ją sporządzić na bazie rosołu – około 1,5 litra  , lub dla nie spożywających mięsa na bulionie warzywnym – wg uznania.

Oczywiście przygotowujemy porcję w takiej ilości aby spożyć na świeżo porcję , można zabrać do szkole, pracy potem dodatkowo w termosie- szczególnie polecana taka zupa w okresie rekonwalescencji, po miesiączce, gdy potrzebujemy wzmocnienia.

Około 8 -10 żółtek oddzielić od białek  , wlać je do naczynia i ubijać razem z 400 ml bulionu do uzyskania jednolitej konsystencji.

Następnie przetrzeć przez sito, a powstałą masę znów wlać do rondelka. Gotować w kąpieli wodnej. Kiedy krem zgęstnieje, zdjąć go z ognia i ostudzić.

Można spożywać z ulubionymi dodatkami ziaren, zielonek … SMACZNEGO

p.s. co jeszcze robię z jajami opowiem w osobnym poście :)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>